Projekt Informatyka mój sposób na poznanie i opisanie świata stanowi w pewnym sensie kontynuację zakończonego we wrześniu 2012 projektu edukacyjnego Informatyka+ i wpisuje się w strategię działań Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki na rzecz rozwijania szeroko rozumianej edukacji informatycznej.
Pomysłodawcą i realizatorem projektu jest Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki. Ze względu na specyfikę projektu, który tym razem będzie wdrażany bezpośrednio w szkołach do zespołu projektowego zaprosiliśmy nauczycieli i doradców metodycznych przedmiotów: informatyka, matematyka, fizyka, biologia i chemia. Nasze przedsięwzięcie jest inicjatywą akademicką dlatego współpracują z nami również wykładowcy z WWSI, UMK, PW oraz Uniwersytetu w Poznaniu.
Koordynatorem merytorycznym całego przedsięwzięcia jest prof. Maciej M. Sysło (UMK w Toruniu) – współautor podstawy programowej do przedmiotu Informatyka.
Projekt będzie realizowany w dwudziestu liceach ogólnokształcących w województwach:
- mazowieckie
- podlaskie
- lubelskie
- łódzkie
- warmińsko-mazurskie
W każdej szkole zaprosimy do współpracy dwóch nauczycieli:
informatyka i matematyka, informatyka i fizyka, informatyka i chemika lub informatyka i biologa
Wsparciem zostaną objęte dwie wskazane przez szkołę klasy, które pod opieką dwóch nauczycieli będą korzystać w trakcie nauki z materiałów udostępnionych w ramach projektu podczas regularnych lekcji, na zajęciach pozalekcyjnych oraz w ramach samodzielnej nauki.
UWAGA: Szczegółowe informacje o warunkach przystąpienia szkoły do projektu oraz jego realizacji zostaną podane do wiadomości podczas konferencji inaugurującej projekt (10.10.2013) oraz będą dostępne na stronie projektu w zakładce Rejestracja po tym terminie.
Realizacja całego projektu ma miejsce od 1 marca 2013 do 31 stycznia 2015.
W projekcie przewidziano następujące etapy realizacji:
(Na tym etapie realizacja programu będzie monitorowana w ramach projektu przez jeden semestr tj. od września 2014 do stycznia 2015. Po upływie tego okresu zostanie dokonane podsumowanie założeń projektowych i zamknięcie projektu – natomiast program będzie realizowany przez placówkę samodzielnie zgodnie z tokiem kształcenia na IV etapie edukacyjnym.)
W ramach projektu powstanie program nauczania do przedmiotu informatyka z elementami przedmiotów matematycznych i przyrodniczych. Treści dedykowane tym przedmiotom znajdą się w dokumentach mających postać aneksów przedmiotowych do programu informatyki.
Zatem obok programu informatyki, który będzie podstawą pracy nauczyciela informatyki powstaną dokumenty (oraz komplety materiałów dydaktycznych) dedykowane nauczycielom przedmiotów towarzyszących: matematyki, fizyki, biologii i chemii w ujęciu interdyscyplinarnym.
Program w zakresie informatyki będzie programem obowiązkowym do zrealizowania w ramach projektu w pełnym zakresie godzin, natomiast zasoby do matematyki i przedmiotów przyrodniczych to materiał fakultatywny i uzupełniający w stosunku do regularnych programów nauczania tych przedmiotów, realizowanych w danej placówce.
Materiały udostępnione w ramach projektu zakładają współpracę nauczyciela informatyki z nauczycielem drugiego przedmiotu np. matematyki w taki sposób aby:
- po pierwsze włączyć w jak największym zakresie technologie informatyczne w nauczania tego drugiego przedmiotu (angażując w ten proces samych uczniów)
- po drugie wspierać interdyscyplinarne postrzeganie dziedzin przez uczniów wskazując powiązania i przenikanie się treści przedmiotowych w taki sposób aby uczniowie uczyli się wykorzystywać wiedzę nabytą w ramach jednego przedmiotu w trakcie nauki innego.
W ramach projektu zrodził się pomysł realizacji kształcenia w ujęciu interdyscyplinarnym z uwzględnieniem tzw. lekcji „równoległych”. Byłaby to sytuacja idealna z punktu widzenia realizacji tego typu programu, kiedy to uczniowie realizują wybrany temat z zakresu informatyki a następnie temat ten jest wykorzystywany jako ilustracja lub przykład na lekcjach innego przedmiotu (np. powiązanie optyki (światła) i elementów grafiki lub algorytmiki i programowania z zagadnieniami z zakresu matematyki). Scenariusz takich „równoległych” lekcji zakładałby utrwalenie nabytej wiedzy z jednego przedmiotu podczas poznawania nowych zagadnień z drugiego przedmiotu. Dodatkowo uczniowie mogliby w praktyce zweryfikować stopień zrozumienia zagadnień oraz zapoznać się z praktycznymi zastosowaniami wiedzy.
Wartością dodaną będzie zacieśnienie współpracy pomiędzy nauczycielami przedmiotów co pozytywnie wpłynie na całokształt wiedzy wyniesionej przez uczniów ze szkoły (treści dydaktyczne będą utrwalane poprzez ukazywanie ich w różnych kontekstach).